NEWS

Vi har köpt hus!

Vi har köpt hus!

Nu har det gått någon månad sedan husvisning, budgivning som fick oss att vara nervösa en hel helg och besiktning. Det har varit bankbesök med räntediskussioner, vi kollar försäkringar och elleverantörer. Det är mycket som ska tas beslut om, vissa beslut är enkla och andra kräver att vi får koll på det enorma utbudet som finns. Det infann sig ändå ett lugn efter att vi hade skrivit på alla papper för huset, då var det bara att gilla läget och inte fundera på vad som var rätt och fel. För självklart var perioden innan slutsumman bestämdes en värld av frustration, en värld av ifrågasättande både från oss själva och andra. Detta viktiga ifrågasättande som samtidigt får en att tveka. Men nu står vi här, 2 veckor innan flytt.


Vi tycker båda att det är superspännande, men samtidigt lite läskigt.

Klarar vi av att bo i hus?

Kommer vi trivas?

Hur fungerar värmesystemet?

Vad kommer det kosta oss?

Vad ska vi ha för möbler?

Dessa är bara några av alla frågor som trängs inne i huvudet.

Bloggen är till dels för oss själva att kunna gå tillbaks och se vad vi gjort och tänkt, dels för att ge andra inspiration och dels för nära och kära att både på nära och långt håll kunna följa vad som sker.

Är ni nyfikna så är det bara att ni fortsätter följa vårt bloggande i fortsättningen.

Strukturerade kartonger!

Packandet startade under lördagen. Det var lite svårt att veta var vi skulle börja, men rensning av kläder är alltid skönt. Det resulterade i två stora säckar kläder som vi skänkte. Efter det var det dax att börja fylla den första flyttkartongen. Vi tog tag i kontorsgrejer, foton och dylikt som lades upp i hyllorna när herr F flyttade in, men efter det har det bara blivit liggandes. Vi kommer då till punkten där jag möter min överherre i att vara strukturerad - ja, jag lovar! Trodde inte det var möjligt. Diskussionen som uppstod handlade om ifall ALLT skulle sorteras upp och läggas med rätt saker i rätt kartong (som kunde vara nere i källaren... ;) ) eller hur långt vi kunde gå i struktureringen med tidseffektivitet i åtanke. Intressant kan jag lova, men vi tror vi nådde ett bra resultat. Det kommer bli SUPERSTRUKTUR på kontoret i huset!!!

Inköp!

Ja, jag vet att vi skulle packa idag och vi gjorde det, blev dock lite senare än planerat.

En tripp som började med att vi skulle åka till Mio och Torshälla julmarknad slutade med att vi istället åkte till EM i Västerås, IKEA och sedan Mio. Lite längre tur än planerat, men jakten var god!

Dagens inköp:

Vi började med att lämna tillbaks fyra barstolar som vi nyss köpt, då vi kommer köpa loss de som redan finns i huset samt gästsängen Hemnes (så nu är din säng på plats Mary ;) ).

Det bästa inköpet av allt: en superhärlig soffa från Mio som heter Modern Living.

Diván, 3-sits, nackkuddar och fotpall.

Vi har letat länge och haft svårt för att bestämma oss. Nu sa det klick.

Vi tackar så mycket som det bara går för att vi får den och kommer alltid ha dig i tankarna när vi kryper upp i den!

Vi köpte soffbordet Liatorp på IKEA. Vi har letat hur mycket som helst efter ett fyrkantigt vitt soffbord med lådor och inte hittat det. Nu blev det ett sådant bord, men med glasskiva. Vi var inte helt inne på det, men det blir bra och passar fint till soffan. Glasskivan går säkert att säkra på något sätt dessutom. Det mest spännande var att se hur vi skulle få in detta enorma paket i bilen, men som jag brukar försöka övertala sambon om så är Renault Megáne Hardtop en familjebil :). Det var på millimetern att vi slapp lämna tillbaks det!

Vi köpte även nya tallrikar i vitt, assietter i svart/vitt och likaså djupa tallrikar. Blir finfint i köket.

Dagen slutade med att vi flitade på med packandet så nu syns det verkligen i lägenheten att vi är på väg!

Checklista:

  • upplägg av lån - nästan helt bestämt
  • villa/hemförsäkring - done
  • livförsäkring - done
  • elleverantör - done
  • beställning av elnät - done
  • sophämtning - done
  • gatukontoret för snöröjning - nästan klart, de ska återkomma

I princip alla de där frustrerande sakerna som handlar om att allt ska fungera sen är nu genomförda. Gööööttttt!

Vi har även fått en gardinkommitté vilket känns väldigt skönt. Det tackar vi för!

Visst kan jag sy, men det är allt det där för och efterarbetet som ofta blir frustrerande. Ge mig en tigersåg istället så ska ni få se på grejer - men visst jag tränar på tålamodet hela tiden så ett gardinprojekt kanske kan vara på sin plats när symaskinen är lagad.

Planering :

  • Onsdag 9/12: börja röja i klädkammaren
  • Torsdag-fredag 10-11/12: -
  • Lördag 12/12: Klädkammaren. Tvätta täcken och kuddar 10.00
  • Söndag 13/12: Köket samt åka till tippen med en massa skräp
  • Måndag 14/12: Köket
  • Tisdag 15/12: Kläder
  • Onsdag 16/12: småplock lite överallt, infomail till alla flyrrkarlar/kvinnor så vi får struktur på det hela
  • Torsdag 17/12: kolla flyttstädningen i huset 18.00, packa de sista spillrorna i kök och bad
  • Fredag 18/12: banken 10.00, köra smågrejer till huset, picknick på golvet och sova i gästsängen
  • Lördag 19/12: flytt kl. 9.00, förhoppningsvis klara tidig eftermiddag, lämna över nycklar till nya hyresgästen och sedan mysa i ordning i huset.

Sen är det bara P:s födelsedag att fira och en julafton att ordna inför!

Tur jag har tre veckors ledigt...

Om jag inte följer planeringen, kan någon ta på sig att sparka mig hårt där bak?

madrasser till gästsängen

sängkappa så vi slipper se sängstommen som inte alls passar in i sovrummet

Idag bär det av till affären Gammalt och Nytt som har Shabby Chic-stil och jag hoppas på att hitta skrivbord och förvaring till arbetsrummet. Ska bli spännande att se vad de har för grejer. Någon som vet någon bra sida för Shabby chic?

Sen blir det kanske också en tripp för att kolla in kaffemuggar och arbetsbyxor.

Tänk vad lätt det är att fly från packningen, finns ju mycket viktigare saker att göra...

Nu kör vi så det ryker här hemma.

Tvättstugan nere i källaren intogs kl 9 och är nu avklarad, täcke och kuddar tvättade både för oss och för våra gäster som vill sova över. Är så grymt tacksam för att vi haft en tvättmaskin (även om den är från stenåldern) här i lägenheten, att springa upp och ner i trapporna tar på krafterna.

Klädkammaren är klar, kläder rensade och packade. Köket intagits där frysen rensats och det blev ganska lite grejer kvar, skafferiet likaså. Nu gäller det att vi bestämmer oss för vilka saker vi vill ha kvar av porslin, glas, muggar etc.

Allt detta har vi hunnit trots att P behövde jobba en stund.

Efter att ha jobbat på i 5 timmar får det bli en paus för att träffa Inredningsfantomen, det är dags att studera tyger! Det är tur att vi har gardinkommittén som styr upp detta åt oss.

Flyttkaos...

Blev så glad. Min äldsta moster, som blev lite som min "extramormor" efter att min mormor (som var min största idol) dog när jag var 12 år, ringde idag. Hon ville ha vår nya adress, men berättade att hon varit ute och läst på bloggen. Hon tyckte det var kul att läsa om vad som hände och se bilderna osv. Jag blev väldigt förvånad, men glad. Visste inte att moster var så hi-tech - men varför skulle hon inte vara det när hon är så cool så att hon är 70+ och kör en knallgul bil!?! Bloggen är helt enkelt ett bra sätt att hålla nära och kära uppdaterade.

Helgen har varit tuff, men bra. Vi ligger före planeringen då köket är klart så mycket som det går för att vi samtidigt ska kunna leva i lägenheten sista veckan. Tippen har besökts med det som skulle kastas och småfix är ordnat. Det är helt enkelt ett organiserat kaos. Nu är det småplock kvar samt att skruva isär saker som vi fortfarande behöver i veckan. Ett gäng julklappar har vi också lyckats införskaffa.

Känns väldigt skönt att gå in i flyttveckan och veta att vi ligger före planeringen.

Imorgon ska de få sakerna på balkongen packas ner.

Har faktiskt börjat få lite separationsångest från lägenheten, den är så mysig och charmig. Det har en själ - men det har ju å andra sidan huset också... Men men, lite känns det.

Latest News
  • Skeleton Image
  • Skeleton Image
  • Skeleton Image
  • Skeleton Image
  • Skeleton Image
  • Skeleton Image
Post a Comment